Riera de Caldes

Són quaranta-tres persones les que participen el dimarts dia 2 de febrer en aquesta caminada. Els guies són en Jordi Jiménez i en Ramon Bertran, ambdós de l’Espai Esquerra de l’Eixample.

Per fer l’apropament al punt inicial de la sortida utilitzem un autobús de Sagalés. Tenint en compte la previsible elevada quantitat de participació els guies es varen encarregar de parlar amb aquesta empresa per concretar el servei d’un transport especial per tot el grup, tant per l’anada com per la tornada. D’aquesta manera fem el viatge directe, sense parades entremig, de Barcelona a Caldes de Montbui, i a més utilitzant una targeta T10 de tres zones. Per arrodonir la feina, a l’anada, en lloc de deixar-nos al centre de la població ho fan davant l’ermita del Remei, des d’on comencem a caminar.

PasqualetP1160392D’aquí ens dirigim prenem cap a ponent un tram de carretera que enllaça amb la BV-1243, fins al desviament on hi ha l’entrada cap el càmping El Pasqualet. Hem caminat només uns 470 m i aprofitem un replà assolellat al voltant d’una olivera per fer una pausa i esmorzar.

Després continuem per la mateixa carretera fins trobar l’inici de la BV-1243. Aviat prenem una pista a la dreta en direcció nord. Aquesta discorre sempre pel costat de la riera de Caldes.

Aviat trobem l’entrada i un cartell informatiu ens indica que entrem en l’anomenada Pedrera del Foment. De fet es tracta d’una propietat de l’empresa Fomento de Obras y Construcciones FOCSA, a partir de 1992 convertida en Fomento de Construcciones y Contratas FCC.

Per fer-nos idea de la magnitud del forat deixat en la muntanya pel volum de les extraccions cal pensar que d’aquí es varen extreure les pedres necessàries que passarien a ser les llambordes que havien d’anar a parar als paviments dels carrers de Barcelona i les carreteres d’enllaç. Avui dia, l’ús de l’asfalt han fet que la pedrera estigui actualment en desús. Curiosament tot el camí està cobert de les mateixes llambordes que els picapedrers preparaven allà.

A uns 800 m del començament, al mig del camí, trobem la gran plataforma de ferro d’una bàscula que servia per pesar els vehicles plens amb els materials motiu de comerç per determinar-ne el seu preu de transacció.

Continuant pel camí arribem a un punt on es fa difícil continuar i per tant fem mitja volta i tornem en direcció contrària, fins la confluència novament amb la carretera BV-1243 que seguim durant aproximadament 1 km fins el camí que condueix a Can Creus i passa per camps de conreu diversos fins a l’entrada de Caldes de Montbui per la plaça Taunusstein.

Aquí una part decideix anar fins l’ermita del Remei i la resta pels carrers del poble, passant pels famosos balnearis, termes romanes fonts i safareigs vistos en una altre caminada feta a principi del mes de desembre de 2014, quan varem anar de Caldes a la Torre Roja.

MongetaOrPlataP1160437Al mig del poble veiem les parades del mercat. En una d’elles em sorprèn una varietat de mongetes que no coneixia. El rètol les identifica amb el nom “genoll de crist“. La pagesa de la parada diu que també són conegudes com “or i plata” segurament pel seu color. Algú més les coneix?.

Finalment tots confluïm a l’estació d’autobusos on agafarem el vehicle per tornar a Barcelona.

Segons les medicions de l’aplicació utilitzada per gravar la ruta, la distància recorreguda ha sigut de prop de 9 km. Calculo que els que han anat a veure l’ermita del Remei han caminat encara 1,5 km més aproximadament.

L’esquema del recorregut és penjat a Google My Maps, on es pot veure.

L’excursió coincideix amb el dia de la Candelera. El bon temps que ens ha acompanyat, així com la visió de tants ametllers florits com hem trobat, fa que sigui inevitable pensar en la coneguda dita: Quan la Candelera plora, el fred és fora; quan la Candelera riu, el fred és viu; però tant si riu com si plora, mig hivern fora. Aleshores, quin temps ens espera?. Que cadascú en tregui la conclusió que més li plagui. Fins aviat.

Aquesta entrada s'ha publicat en cròniques i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.